Marketing wirusowy – wady i zalety

Marketing wirusowy to niezwykle ciekawa forma reklamy. Chodzi w nim głównie o to, aby rozpowszechnić informację, która następnie będzie dalej podawana przez inne osoby – można to porównać do wirusa, stąd też nazwa tej opcji reklamowania. Może to być na przykład ciekawy film, który będzie dalej podawany na portalach społecznościowych czy przepis na danie, w którym jeden ze składników jest produkowany przez konkretną firmę. Jednak jak każda forma reklamy, także marketing wirusowy ma wady i zalety, które warto poznać.

Zaletą jest przede wszystkim niski koszt. Nie trzeba posiadać ogromnego budżetu aby stworzyć coś, co będzie rozsyłane, a może to być zwykły plik graficzny. Ponadto nie trzeba także inwestować w jego dalszą popularność. Z zasady w tej formie reklamy, podobnie jak wirus, ma on być dalej przekazywany przez samych użytkowników. To zaś powoduje, że czasem ogromny zasięg przerasta nawet oczekiwania samych twórców reklamy. Jest to bardzo pomocne w tym, aby zbudować wizerunek marki jak również aby nawiązać dobre relacje z odbiorcami, którzy mogą być potencjalnymi klientami. Ponadto taka forma reklamy umożliwia także określenie, jaka grupa najbardziej interesuje się danymi produktami czy usługami, co pozwoli na znacznie lepsze ich określenie w kolejnych planowanych krokach reklamowych.

Marketing wirusowy nie jest jednak pozbawiony wad, o których każdy, kto zamierza go wdrażać nie może zapominać. Tą najistotniejszą jest przede wszystkim utrata kontroli nad treścią, wypuszczoną jako wirus. Rozprzestrzenia się ona bez żadnego wpływu jej twórców, docierając często do użytkowników na całym świecie. Czasem może się także zdarzyć, iż reklama wirusowa trafi w niezbyt odpowiednie miejsce, co przede wszystkim spowoduje jego niezgodny z założeniami autorów przekaz. Nie można także zapominać o tym, iż w czasie rozpowszechniania materiału może on zostać zmodyfikowany. Nie zawsze jednak muszą to być zmiany na korzyść. Mogą one być tak wykonane, iż pierwotna treść i przesłanie przekazu zostanie całkowicie odwrócone.

Trzeba się także liczyć z krytyką, nie tylko określonego produktu, ale także całej marki. Każda akcja w Internecie wywołuje reakcje, również te negatywne, na które należy się przygotować. Tutaj bardzo może pomóc staranne opracowanie przekazu, aby wywoływał jak najmniej negatywnych emocji. Zawsze może się także zdarzyć, że proponowaną treścią nikt się nie zainteresuje.

Leave A Response

* Denotes Required Field